Benzine of Diesel?

Door veranderingen in wetgeving en zorgen over de volksgezondheid en de transparantie van emissietests, vragen veel mensen zich af hoe schoon dieselmotoren zijn en of een dieselmotor de juiste keuze is voor hen.

U moet zich realiseren dat de huidige dieselmotoren behoren tot de schoonste die ooit zijn geproduceerd.

Waarom staan dieselmotoren in een negatief daglicht?

Sommige gassen die worden geproduceerd door verbrandingsmotoren zijn in verband gebracht met ademhalingsproblemen, smog en slechte luchtkwaliteit.

Dieselmotoren produceren gemiddeld minder CO2 dan benzinemotoren, maar stoten wel meer NOx uit. In moderne dieselmotoren wordt gebruikgemaakt van dieselemissievloeistof (DEF) – ook wel bekend als AdBlue® – in een selectief katalytisch reductiesysteem (SCR) om NOx weer om te zetten in stikstof en zuurstof. Sinds 2006 zijn al onze auto’s met een dieselmotor uitgerust met deeltjesfilters die 99 procent van alle deeltjes uit de uitlaatgassen filteren.

Dieselmotoren die voldoen aan de nieuwste EU6-emissienormen hebben SCR-technologie en produceren daardoor minder NOx en deeltjes dan dieselmotoren die werden gebouwd voordat de standaarden werden geïntroduceerd.

Vanwege de impact op de volksgezondheid hebben een aantal Europese steden maatregelen aangekondigd om verontreiniging door NOx te verminderen. In Londen is bijvoorbeeld de T-charge geïntroduceerd. Dit is een extra tarief bovenop de reeds bestaande Congestion Charge, om personen met oudere dieselauto’s te ontmoedigen om in bepaalde gebieden te rijden. EU6-dieselauto’s zijn vrijgesteld van dit tarief dankzij hun lage NOx-uitstoot.

Vanaf september 2015 voldoen al onze EU- en EEA-dieselmotoren aan deze strenge EU6-emissie-eisen. Dit betekent dat onze dieselmotoren zo schoon zijn dat ze gratis door deze ultralage-emissiezones kunnen rijden waar andere bestuurders een hoog tarief betalen voor hun verontreinigende auto’s.

Door onze toewijding aan duurzaam rijden produceren wij enkele van de schoonste motoren ooit.

De Worldwide harmonised Light vehicle Test Procedure (WLTP) is een nieuwe laboratoriumtestmethode die werd geïntroduceerd in september 2017. Deze is ontworpen om cijfers over brandstofverbruik en CO2– emissies te verkrijgen die de werkelijke rijomstandigheden beter benaderen. Met de nieuwe emissienorm (EU6d RDE) worden auto’s voor het eerst zowel op de weg als in het laboratorium getest, wat voor nog meer nauwkeurigheid zorgt bij de emissiecijfers.

Al onze dieselauto’s gebouwd voor de EU- en EEA-markten sinds september 2015 zijn uitgerust met een selectief katalytisch reductiesysteem (SCR). Dit maakt gebruik van de vloeistof op ureumbasis AdBlue® om de belasting op het milieu aanzienlijk te verminderen.

Filtertechnologie, standaard op al onze dieselauto’s, verwijdert tot 99% van alle deeltjes voordat die de uitlaat verlaten.

Wat is het verschil tussen benzine- en dieselmotoren?

Een veelvoorkomende misvatting is dat dieselauto’s langzamer, lawaaiiger en duurder in gebruik zijn dan benzineauto’s Verbeterde technologie in dieselmotoren en technische vooruitgang hebben er echter voor gezorgd dat het verschil nog amper merkbaar is.

Het koppel bij lage toerentallen van dieselmotoren is ideaal voor trekken, omdat eerder kan worden geschakeld en snel accelereren mogelijk is.

Het vermogen bij hoge toerentallen is bij benzineauto’s soepeler en alerter, maar er zijn hogere toerentallen vereist om tot hetzelfde koppel te komen als dieselmotoren.

Afbeeldingsresultaat voor Range Rover Sport MY18

Welke motor is geschikt voor mij?

Als u een auto koopt, dient u uw gebruikelijke rijgewoontes in overweging te nemen. Dieselmotoren zijn efficiënter tijdens langere reizen op hogere snelheden. Maar als uw gebruikelijke rijgewoontes bestaan uit kortere afstanden die onderhevig zijn aan het reguliere stoppen en starten van het stadsverkeer, is een dieselmotor wellicht niet de beste keuze.

De hogere energiedichtheid van diesel en de manier waarop energie vrijkomt bij de verbranding, houdt in dat diesel een groot rendement per kilometer kan opleveren als u 19.000 km of meer rijdt. Een dieselmotor is dan waarschijnlijk de meest kosteneffectieve keuze.

Moderne dieselauto’s zijn uitgerust met een diesel partikelfilter. Dit filter vangt deeltjes in de uitlaatgassen. Deze deeltjes worden verbrand wanneer een hoge temperatuur wordt bereikt in het filter. Kortere afstanden, zoals stadsritten, maken dit proces moeilijker te bereiken. Voor mensen die voornamelijk in de stad rijden, is een benzine-, hybride of volledig elektrisch auto een betere keuze.

Welke invloed heeft veranderende wetgeving omtrent diesel op mij?

Dieselauto’s waarmee wordt gereden in stedelijk gebied zullen de komende twee tot drie jaar waarschijnlijk te maken gaan krijgen met extra tarieven, meer nog dan benzineauto’s of auto’s op alternatieve brandstoffen.

Eigenaars van nieuwere dieselauto’s die voldoen aan de nieuwste EU6-emissienormen worden echter niet op dezelfde manier ‘gestraft’ als die van oudere, minder milieuvriendelijke dieselauto’s

Al onze dieselauto’s verkocht op de EU- en EEA-markten sinds september 2015 voldoen aan de EU6-normen.

De resultaten tot nu toe:

Wij hebben £ 1 miljard geïnvesteerd in ons state-of-the-art motorontwikkelingscentrum om kleinere dieselmotoren met lagere emissies te ontwikkelen. Deze ontwikkelingen hebben geleid tot opmerkelijke resultaten. Tussen 2007 en 2015 hebben wij de CO2-emissies van ons Europese wagenpark met 32% verminderd. Daarnaast zijn onze deskundige technici erin geslaagd onze NOx-uitstoot met 90% te verlagen tussen 2004 en 2016.

Wat moet ik nu doen?

Wij helpen u graag bij uw keuze en kunnen u adviseren welke optie het beste bij uw persoonlijke voorkeur en gebruik van de auto past.

Ons verkoop team staat klaar om al uw vragen te beantwoorden.
U kunt contact opnemen via:
076-5714888
info@knook-jaguarlandrover.nl