Feike, Sales

De directie gaf me het vertrouwen en ik greep die mogelijkheid dubbelhandig aan.
Feike
Feike
Feike

Onze verkoper Feike Bruijns houdt wel van een stevige portie gezonde competitie en is behoorlijk fanatiek. Dat laat hij in het weekend zien wanneer hij zondag voetbalt, of op de tribune zit bij zijn club NAC. En hij toont het dagelijks in de showroom van Knook Breda. Want hoe leuk hij zijn werk, collega’s en onze klanten ook vindt: in de sales draait het natuurlijk wel om verkopen.

Het was 2018 op het moment dat de toen 19-jarige Feike voor het eerst de vestiging van Knook betrad. Hij volgde de opleiding tot vestigingsmanager en was op zoek naar een stageadres. “Ik kreeg al snel te horen dat ik mocht beginnen”, herinnert de Bredanaar zich nog. “Het was een leuke stage. Ik hield me bezig met onder meer de verkoopondersteuning, aftersales en auto’s poetsen. En soms bracht ik klanten naar huis die hun auto bij ons hadden gebracht voor onderhoud, of ik haalde ze thuis op als de auto weer klaar was.”

Feike

Terug naar Knook

Na zijn stage verliet Feike ons bedrijf. Dat hij weer terug zou keren, kon hij toen nog niet weten. “Ik rondde mijn opleiding af en ging bij een brandveiligheidsbedrijf in de verkoop werken. Maar ik zat daar niet meer zo goed op mijn plek.” Toen het vuurtje gedoofd was, kwam hij de toenmalige salesmanager van Knook tegen. “Die vertelde dat Knook versterking op de marketingafdeling zocht. Dat heb ik drie maanden gedaan, tot er een kans kwam in de verkoop. De directie gaf me het vertrouwen en ik greep die mogelijkheid dubbelhandig aan.”

Even pittig was het wel: als 21-jarig broekie zonder noemenswaardige ervaring in de automotive voertuigen van het kaliber Land Rover en Jaguar verkopen aan klanten die meestal echt wel weten wat ze willen. “Ik was inderdaad jong, maar dacht: kennis is macht. Als ik zorg dat ik goed voorbereid ben en weet waar ik over praat, zijn leeftijd en ervaring niet zo belangrijk en kun je klanten overtuigen met kennis. Dus dat deed ik. Ik volgde de trainingen van onze merken, stelde veel vragen aan mijn collega’s en klapte ’s avonds mijn laptop open voor e-learnings. Al snel wist ik bijna alles over de auto’s. Dat moet ook, als je hier werkt. De lat ligt hier hoog en klanten mogen van je verwachten dat je kennis van zaken hebt.”

Feike

Drive

Bij het beoordelen van de medewerkers kijken ze bij Knook echt niet alleen naar de naakte verkoopcijfers. Toch vindt Feike het belangrijk om goed te verkopen. “Ik hou van gezonde competitie en strijd, en wil een van de beste zijn. Als je die drive niet hebt, ben je denk ik niet geschikt voor een baan in de sales. Maar je moet niet denken dat het hier een slangenkuil is waarbij we elkaar onderling niks gunnen. Het tegendeel is eerder waar. We zijn een hecht team en helpen elkaar altijd.”

Zijn verkoopstrategie klinkt logisch. “Ik verdiep me zo goed mogelijk in de mensen die onze showroom bezoeken. Wil graag van ze horen wat hun smaak is, wat voor werk ze doen, hoe ze in het leven staan, wat hun gezinssamenstelling is en nog meer. Ik stel zo veel mogelijk open vragen. Hoe meer ik weet, hoe meer puzzelstukjes ik kan leggen en hoe beter en waardevoller mijn advies wordt. Als ik dan klanten zie glunderen nadat ze de auto waarvan ze altijd al droomden hebben gekocht, vind ik dat geweldig. Dan heb ik echt eer van mijn werk.”

Feike

Knallen bij Knook

Onze sportieve collega is gek op zijn werk en bruist van de energie. Maar zelfs Feikes boog kan niet altijd gespannen staan. “In de weekenden zoek ik ontspanning door bijvoorbeeld met mijn vrienden of vriendin een hapje te eten in Breda, of ergens wat te drinken. Daarvan laadt mijn accu weer hélemaal op. En ben ik weer klaar om te knallen bij Knook.”